ghuraba

“Islam itu bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Dan ia akan kembali dipandang ganjil sebagaimana ia bermula. Maka beruntunglah orang-orang yang dipandang ganjil (kerana Islamnya mereka)” [Hadith riwayat Muslim]

Monday 17 August 2009
"Tidak ada lagi wanita yang dapat melahirkan anak seperti Khalid bin Walid".-Saidina Abu Bakar as-Siddiq , Khalifah Islam Pertama .
بسم الله الرحمن الرحيم

Beberapa hari lepas aku berjaya menghabiskan sebuah novel sejarah pahlawan islam yang terkenal. Khalid Al-Walid , seorang panglima tentera Islam yang tersohor dengan keperibadian yang mantap serta kebijaksanaan dalam ketenteraan . Novel ini amat menarik dari segi penyusunan watak serta rantaian sirah yang rapi .Renung kembali , bagaimana dengan kita masa kini .. kebergantungan kita kepada Allah s.w.t semakin kurang .. Of course jangan dibandingkan semangat jihad.Adakah kita sanggup mengatakan " Kami mencintai syahid seperti mana kamu mencinntai hidup " ketika berhadapan dengan musuh kelak ?.




Kita memang patut bersedia kerana akan tiba masanya untuk kita berada dibarisan hadapan para pejuang Islam , tapi satu persoalan timbul .. cukup bersediakah kita ?.. dengan Islam warisan keluarga .. Hakikatnya , perlu diketahui mengapa kita menganut Islam dengan hati yang ikhlas.. bukan sekadar dapat dari keluarga ..

Aku kecewa kerana tidak berjaya mendapatkan novel Sultan Muhammad Al-Fateh , brother tu lupa nak bawak . Tapi akan ku cuba dapatkan online ( yeah !). Pada pandangan aku , novel seperti ini patut diketengahkan ke dalam masyarakat especiall remaja . Tapi .. apakan daya , pandangan ini terkubur di page ini sahaja . Well , selamat menyambut ramadhan and salam satu Malaysia ( dengan nada pengacara TV di RTM 1 ) ..

0 comments:

BUKU ON9

>>TARIKH <<

About Me

My Photo
........
Seorang hamba Allah yang masih menuntut di MAN.U .. InshaAllah akan menjadi seorang pendidik anak bangsa dan akan senantiasa menjadi pejuang bersama-sama para sahabat .. Dilahirkan pada 4 November 1988 .. di Hospital Besar Aloq Setaq .. Bekas pelajar SEK.MEN.SAINS.TUANKU SYED PUTRA , Perlis .. Juga Bekas Pelajar KYUEM batch 06/08 House of TOPAZZZ..
View my complete profile

FuiYoo..

FuiYoo..
Registration info .. mari-mari

PUISI 09

PUISI 09
Mari.. isi mengisi .. lihat melihat ..

MUSCOM

I LUv ISLAM

Followers

.. ManChester..

.. HarGai MAsA..

>>cakap-cakap<<


ShoutMix chat widget