ghuraba

“Islam itu bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Dan ia akan kembali dipandang ganjil sebagaimana ia bermula. Maka beruntunglah orang-orang yang dipandang ganjil (kerana Islamnya mereka)” [Hadith riwayat Muslim]

Saturday 6 June 2009

24 jam sehari?.. cukup tak masa yang diperuntukan untuk kita bagi satu hari?.. ada orang cakap .. cukup .. dan tidak kurang juga yang menyatakan tidak pernah cukup kalau nak dibandingkan dengan apa yang kita perlu lakukan ..


Masa itu lagi berharga dari emas....

Kalau diteliti , sejauh manakah kita spend masa 24 jam itu dengan sebaik-baiknya ?.. dalam konteks baik disini bermaksud .. balance antara kita dengan Allah dan kita dengan dunia kita sendiri.. ayuh mari bersama-sama muhasabah sejenak..


Tolak masa kita mati sekejap iaitu dalam mungkin 6 jam ke atas sehari ( depends on people) .. tolak lagi masa kita study .. mungkin 5 jam sehari kot ... masa yang sepatutnya kita gunakan untuk bagi peringatan kepada insan lain .. tapi kita gunakan untuk layan internet .. masa yang sepatutnya kita gunakan untuk menambah ilmu didada tapi kita pusingkan untuk shopping and wayang .. tolak lagi masa kita makan and urus diri semua .. yang balance tu adalah masa kita dengan Allah s.w.t ke?.. hanya tuhan yang tahu.. sesungguhnya setiap masa yang terbuang akan disoal kembali dihadapan Allah kelak .. maka readylah untuk menjawab ..

Sejauh manakah kita sebagai seorang hamba mengatur masa yang diberikan oleh yang maha Esa ini dengan sebaik-baiknya seperti yang kita claim .. adakah betul-betul cukup masa yang kita spend untuk bermunajat kepada-Nya ?.. adakah hanya ketika kita solat?.. itu sudah dikira mencukupi bagi kita?..

Dan kalau dikira dari segi amalan , memang susah hendak dikatakan sejauh mana hubungan yang terjalin antara kita dan Allah s.w.t .. berapa banyak amalan-amalan sunat yang kita amalkan?.. Jikalau kita hanya ingat pada-Nya ketika kita dalam kesusahan ... maka istifarlah.. sesungguhnya Allah s.w.t telah menjanjikan balasan bagi setiap amalan yang kita lakukan ..

Oh terpaksa kembali bekerja , exam menanti 2 hari lagi .. doakan kejayaan semua!..MAsa itu ibarat pedang ..

0 comments:

BUKU ON9

>>TARIKH <<

About Me

My Photo
........
Seorang hamba Allah yang masih menuntut di MAN.U .. InshaAllah akan menjadi seorang pendidik anak bangsa dan akan senantiasa menjadi pejuang bersama-sama para sahabat .. Dilahirkan pada 4 November 1988 .. di Hospital Besar Aloq Setaq .. Bekas pelajar SEK.MEN.SAINS.TUANKU SYED PUTRA , Perlis .. Juga Bekas Pelajar KYUEM batch 06/08 House of TOPAZZZ..
View my complete profile

FuiYoo..

FuiYoo..
Registration info .. mari-mari

PUISI 09

PUISI 09
Mari.. isi mengisi .. lihat melihat ..

MUSCOM

I LUv ISLAM

Followers

.. ManChester..

.. HarGai MAsA..

>>cakap-cakap<<


ShoutMix chat widget