ghuraba

“Islam itu bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Dan ia akan kembali dipandang ganjil sebagaimana ia bermula. Maka beruntunglah orang-orang yang dipandang ganjil (kerana Islamnya mereka)” [Hadith riwayat Muslim]

Friday 5 June 2009

Petang tadi kami ahli usrah hamzah sempat bertemu ketika musim exams yang semua sedia tahu memang time agak limited.Kali ini berbeza sedikit , kerana kena menerima hakikat bahawa pertemuan tadi mungkin pertemuan terakhir antara kami semua. Naqib akan pulang for good next month , and kami menantikan apakah perancangan yang telah disajikan untuk next sem.

gambar hiasan..

Menyingkap kembali sejarah usrah yang betul-betul aku kenal sejak tiba di UK ni , memang satu pengalaman yang menakjubkan. Siapa sangka , sistem yang dinamakan usrah ini yang dahulunya digangga olehku sebagai salah satu aktiviti yang ingin dibawa oleh mana-mana exco kerohanian baik disekolah ataupun dikolej telah menjadi satu keperluan didalam hidup insan yang serba kekurangan ini...adakah usrah yang telah aku lalui selama lebih kurang 9 bulan ini

betul-betul meniggalkan kesan dalam diri ini?.. satu persoalan yang cuba diungkakan ketika usrah sebentar tadi .. tapi aku yakin, bahawa semua sahabat seperti aku yang belum pernah menerima atau melalui apa yang telah dilalui selama 9 bulan yang lepas pasti akan menjawab ya.. walaupun mungkin kesan yang ditinggalkan adalah tidak cukup untuk dizahirkan , tetapi apa yang pasti ialah , kesedaran telah diberikan , jalan dakwah telah terbentang dan tanggungjawab yang perlu dipikul .. demi meletakkan kembali Islam dipuncak tertinggi..

Rasulullah s.a.w bersabda " siapa yang dikehendaki Allah mendapat kebaikan , Allah akan memberikannya kefahaman dalam agama " Hadith riwayat Bukhari dan Muslim..
Takdir Allah untukku mendapat kesedaran ini setelah umurku mencapai 20 tahun , dan aku pasti masih ramai lagi diluar sana seperti aku yang ingginkan kesedaran. Mungkin masanya akan tiba , kerana bukan tugas kita untuk memberi hidayah sebaliknya kuasa yang Maha Esa .

UsraH HAmzaH .. di turki ni..

Sepanjang tempoh usrah untuk tahun pertama ini , setelah banyak program yang dilalui .. tiada yang kuharapkan selain keredhaan Allah s.w.t . Moga setiap perkara yang dilakukan akan mendapat kerahmatan dan keredhaan Allah s.w.t . Dan yang pasti, jalan juang masih jauh .. banyak lagi rintangan dan dugaan bakal ditempuh .. semuanya adalah tarbiyyah dari ALlah kepada hamba yang hina ini ..






0 comments:

BUKU ON9

>>TARIKH <<

About Me

My Photo
........
Seorang hamba Allah yang masih menuntut di MAN.U .. InshaAllah akan menjadi seorang pendidik anak bangsa dan akan senantiasa menjadi pejuang bersama-sama para sahabat .. Dilahirkan pada 4 November 1988 .. di Hospital Besar Aloq Setaq .. Bekas pelajar SEK.MEN.SAINS.TUANKU SYED PUTRA , Perlis .. Juga Bekas Pelajar KYUEM batch 06/08 House of TOPAZZZ..
View my complete profile

FuiYoo..

FuiYoo..
Registration info .. mari-mari

PUISI 09

PUISI 09
Mari.. isi mengisi .. lihat melihat ..

MUSCOM

I LUv ISLAM

Followers

.. ManChester..

.. HarGai MAsA..

>>cakap-cakap<<


ShoutMix chat widget