ghuraba

“Islam itu bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Dan ia akan kembali dipandang ganjil sebagaimana ia bermula. Maka beruntunglah orang-orang yang dipandang ganjil (kerana Islamnya mereka)” [Hadith riwayat Muslim]

Thursday 25 June 2009
Assalamualikum ,

Dalam kita ingin berjuang dan mendidik serta mengajak ini , pasti ada antara kita yang akan terasa apabila setiap perbuatan kita dinilai dan dibandingkan . Tapi , cuba kita setkan .. biar segala usaha kita hanya Allah s.w.t yang akan menilai . Kalau macam tu , pasti kita akan terus berusaha dengan sebaik mungkin tanpa kita ragu-ragu..




Tidak dinafikan , memang sebagai insan yang lemah kita akan kadangkala terasa apabila ada yang menegur itu dan ini .. tapi Allah s.w.t suka untuk mendengar rintihan hamba-Nya .. memang kadang-kadang takdir menyakitkan . Tapi itu hanyalah bertujuan supaya maha pencipta dapat mendengar rintihan hamba-hambaNya .. dan pastinya you are not the only one yang merasakan begitu .. sesiapa sahaja pernah merasakan bahawa tiada kata-kata dapat diunggkapkan hanya titisan air mata sahaja yang menjadi bukti..

Bukan mudah untuk orang menerima kita dengan apa yang kita nak sampaikan , tapi usaha adalah segala-galanya . Selebihnya tawakkal kepada Allah s.w.t kerana naluri setiap insan untuk mengharap kepada yang lebih berkuasa dalam sesuatu perkara .

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda:

ghuraba

“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil” [Hadith Muslim no. 145]

Ketika islam mula-mula datang , macam-macam cemuhan dilemparkan kerana keasingan atau sesuatu yang baru akan tetapi membawa makna kedalam kehidupan masyarakat pada ketika itu .. kalau kita lihat kehidupan Rasulullah s.a.w .. ketika waktu malam .. akan diluangkan masa baginda untuk bersama-sama dengan Allah s.w.t .. inilah keperibadian kekasih Allah yang sepatutnya kita semua ikuti .. huhu..

So , semoga terus thabat ya wahai sahabat ..



1 comments:

farah eliza said...

salam wrt~

entry yg sgt berkesan bagi hati yg still baru di jln ini.

apakah tujuan utama kte melaksanakn tugas menyampaikan kebenaran ini? KRNA ALLAH.

jzkk atas peringatan. insyaAllah. ak akn snetiasa mengingati persoalan ini supaya stiap kali trase lemah dlm melakasanakn tugas ini, ak akn mengingat kmbali bhwa tujuan utama ak adlh supaya mendapat keredhaan Allah & yg penting adlh penilaian drpd Allah.

smoga kte sentiase thabat & insyaAllah usaha kte sume diberkati.

BUKU ON9

>>TARIKH <<

About Me

My Photo
........
Seorang hamba Allah yang masih menuntut di MAN.U .. InshaAllah akan menjadi seorang pendidik anak bangsa dan akan senantiasa menjadi pejuang bersama-sama para sahabat .. Dilahirkan pada 4 November 1988 .. di Hospital Besar Aloq Setaq .. Bekas pelajar SEK.MEN.SAINS.TUANKU SYED PUTRA , Perlis .. Juga Bekas Pelajar KYUEM batch 06/08 House of TOPAZZZ..
View my complete profile

FuiYoo..

FuiYoo..
Registration info .. mari-mari

PUISI 09

PUISI 09
Mari.. isi mengisi .. lihat melihat ..

MUSCOM

I LUv ISLAM

Followers

.. ManChester..

.. HarGai MAsA..

>>cakap-cakap<<


ShoutMix chat widget