ghuraba

“Islam itu bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Dan ia akan kembali dipandang ganjil sebagaimana ia bermula. Maka beruntunglah orang-orang yang dipandang ganjil (kerana Islamnya mereka)” [Hadith riwayat Muslim]

Friday 26 June 2009

Assalamualaikum ,

Pernah tgk cerita soal hati?.. hehe.. bukan nak bercerita mengenai kisah melayu yang dibintangi Afdlin tu , tapi ingin membicarakan soal hati yang sebenar-benarnya .
Sabda rasulullah saw,

"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging, jika baik daging itu, baiklah manusia , jika jahat daging itu, jahatlah manusia. ketahuilah itulah HATI.

(Riwayat Bukhari & Muslim)

Sungguh , jikalau hati tidak diberi santapan rohani yang secukupnya maka bila gelaplah hati gelaplah segala-galanya . Firman Allah s.w.t :

“Demi roh (manusia) dan yang menjadikannya (Allah). Lalu diilhamkan Allah kepadanya mana yang buruk dan mana yang baik. Sesungguhnya mendapat kemenangan orang-orang yang membersihkan hatinya (baik hati) dan merugi (celaka) orang yang mengotorkan hatinya (jahat hati).” (As-Syamsy: 7-10)

InshaAllah , berdoalah kita supaya hati kita sentiasa bersih dan tidak dicemari tompok-tompok jahiliyyah . Tidak mustahil untuk kita membuang segala karat-karat jahil dalam diri ini, mulalah dengan hati kerana hati itu adalah raja kepada semua anggota kita . Tingkatkan amal kita, jauhi perkara-perkara maksiat kerana perkara yang sedemikian memadamkan nur Allah s.w.t dan dan yang penting , ISTIQAMAH ..





0 comments:

BUKU ON9

>>TARIKH <<

About Me

My Photo
........
Seorang hamba Allah yang masih menuntut di MAN.U .. InshaAllah akan menjadi seorang pendidik anak bangsa dan akan senantiasa menjadi pejuang bersama-sama para sahabat .. Dilahirkan pada 4 November 1988 .. di Hospital Besar Aloq Setaq .. Bekas pelajar SEK.MEN.SAINS.TUANKU SYED PUTRA , Perlis .. Juga Bekas Pelajar KYUEM batch 06/08 House of TOPAZZZ..
View my complete profile

FuiYoo..

FuiYoo..
Registration info .. mari-mari

PUISI 09

PUISI 09
Mari.. isi mengisi .. lihat melihat ..

MUSCOM

I LUv ISLAM

Followers

.. ManChester..

.. HarGai MAsA..

>>cakap-cakap<<


ShoutMix chat widget